گروه کوهنوردی اماوند

سرپرست: آقای حسن باغبان

تاریخ اجرا : 22 و 23 تیرماه

منطقه : کرمان – رابر

طبق تقویم تابستانه باشگاه اماوند ، برنامه این هفته صعود به قله سرمشک است. گزارشات زیادی را جهت پیدا کردن بهترین مسیر صعود مطالعه کردم . از روستاهای راسک – گیشیگان – گروه - سرمشک و بندر هنزا این قله قبلا صعود شده است . با توجه به اینکه بعضی از دوستان قصد طبیعت گردی داشتند و قرار نبود گروه را تا قله همراهی کنند ، مسیر هنزا و شب مانی در تخت سرتشتک را انتخاب کردم.

جهت پیدا کردن مسیر صعود با دوستان زیادی از جمله آقا رضا کاظمی آقای زندی و گروه مارکشه که هفته قبل مسیر را صعود کرده بودند مشورت کردم و پس از جمع بندی نهایی  محل برقراری کمپ ، تامین آب (چشمه ) و مسیر صعود را مشخص کردم. البته جستجو های فراوان بنده جهت بدست آوردن GPS مسیر بی نتیجه ماند.

بررسی پیشبینی های هواشناسی نیز نوید یک برنامه خوب را میداد و فقط بعد از ظهر جمعه احتمال باران خفیفی وجود داشت . ثبت نام همنوردان گرامی انجام شد و در مجموع به همراه دوستان طبیعت گرد با سرپرستی دوست خوبم آقای امین ایرانمنش ، جمعا 13 نفر راس ساعت 15:00 از محل کتابخانه ملی کرمان حرکت کردیم. مسیر حرکت از طریق جاده هفت باغ –شهرماهان –شهر راین – مسیر به سمت درب بهشت – هنزا و نهایتا بندر هنزا تعیین گردید که راننده بااخلاق و دوست داشتنی ما آقای جواهری پس از یک توقف نیم ساعتی در راین ، حدود ساعت  7:30 ما را به تخت سر تشتک رساندند. مسیر خاکی از بندر هنزا تا تخت حدود 12 کیلومتر است و ما تا ارتفاع 3600 متر بالا آمدیم. بنابراین به نظر میرسد که برای فردا و رسیدن به قله 4048 متری سرمشک نباید کار سختی در پیش باشد.

خوب ، محلی را در کنار سیاه چادر های عشایر برای کمپینگ انتخاب کردیم که چشمه آب بسیار خنک و گوارایی هم در کنارمان قرار داشت. شب مانی بسیار خوبی در کنار هم و به صرف چای – میوه – تنقلات و نهایتا شام خوشمزه برگزار شد . دیدن پهنه آسمان شب  و تعداد بیشمار ستارگان توجه اعضائ گروه را به خود جلب کرده بود . باید ذکر کنم که با غروب خورشید تخت هوای بسیار سردی پیدا میکند و البته اکثر دوستان در جریان بودند و لباس گرم به همراه داشتند. کمترین دمایی که در داخل چادر اندازه گیری کردم 10 درجه است.

ساعت 5:15 بانگ بیدار باش اعلام شد وپس از جمع کردن چادر ها و وسایل اضافی ساعت 5:55 با تعداد 9 نفر حرکت به سمت قله انجام گردید. سرقدم با تجربه گروه آقای نگارستانی عزیز و عقبدار صبور هم آقای دکتر سعیدی گرامی بودند. خورشید که کم کم پرتو طلایی  خود را بر پهنه تخت میگستراند ، زیبایی های منطقه بیشتر رخ مینمود . از انواع گل های رنگارنگ گرفته تا برکه های کوچک و بزرگ ، چشمه ها ، سیاه چادر های عشایر مهربان  و چمن زار سرسبز و خیره کننده ، همه و همه زیبایی صعود را چند چندان می نمود. مسیر حرکت از طریق یال سمت راست قله بدلیل وجود مسیر هموارتر و دور زدن دره مابین پیموده شد. حدود ساعت 8:30 در میانه راه محل مناسبی جهت صرف صبحانه ای دلچسب در کنار دوستان در نظر گرفته شد و ساعت 9 به حرکت ادامه دادیم. مسیر زیر قله شیب نسبتا تندی داشت که  با برف کمی همراه بود . نهایتا تمام گروه 9 نفری ساعت 10:00 بر فراز قله غریو شادی سردادند و شکر خدای بجا آوردند. از آنجا که مسیر برگشت زیاد طولانی نبود و زمان به اندازه کافی وجود داشت حدود یک ساعت با آرامش کامل بر روی قله در کنار هم وقت گذراندیم و عکس یادگاری گرفتیم.

مسیر برگشت از طریق یال چپ و مشرف به معدن تعیین گردید که بدین گونه به روستا نیز نزدیکتر میشدیم و قرار بود مینی بوس در پایین جاده معدن به ما ملحق شود.البته در بین راه ، مسیر دره پر شیب و پرآب و زیباجایگزین شد و نهایتا در ساعت 14:00 خود را پایین جاده معدن به مینی بوس رساندیم. کم کم داشتیم به بهترین قسمت برنامه یعنی صرف غذای محلی کرمان ، بزقرمه خوشمزه که با گوشت و کشک و گردو محلی آماده شده بود میرسیدیم . نهار بسیار دلچسبی را خانم مقبلی از اهالی خوب بندر هنزا برایمان تدارک دیده بودند که توجه و رضایت اعضائ گروه را به همراه داشت. دوستان طبیعت گرد نیز به ما پیوستند و بعد کمی استراحت حدود ساعت 16:45 بازگشت به سمت کرمان آغاز شد و نهایتا حدود ساعت 20:00 به کرمان رسیدیم.

سرپرست برنامه

در پایان جا دارد از حضور و همدلی تک تک اعضائ ، سرقدمی آقای نگارستانی و عقبداری آقای دکتر سعیدی تشکر و قدردانی نمایم.

اعضائ شرکت کننده :

خانم ها : سارا سمیعی – مینا مصطفوی – سمیه ابراهیمی

آقایان : نگارستانی- داریوش رستمی – دایی حمید – دکتر امیر حسین سعیدی – محمد بیک زاده و حسن باغبان (سرپرست )