گروه کوهنوردی اماوند

موقعیت: رشته کوه لاله زار، منطقه لاله زار

تاریخ اجرا: 2 و 3 شهریور ماه

سرپرست: مهدیه میرزادی گوهری

گاهی باید رفت، آنهم مسیرهای نارفته را...

باید رفت تا دانست و آموخت...

باید رفت تا نشان دهیم که "مــــــــــــــــــــــــــی توانیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــم"...

و اینگونه بود که ما برنامه کله ماری را آغاز کردیم

از یک هفته قبل پیگیری مقدمات برنامه شامل برنامه ریزی زمانی،مکانی و آب و هوا صورت گرفته بود. خواندن گزارشات برنامه های همنوردانی که قبلا صعود به قله کله ماری را داشتند اطلاعاتی مفید بما عرضه داشت.متاسفانه نتوانستیم فایل GPS مسیر را پیدا کنیم، بنابراین با مشورت با جناب آقای رسول زندی برای مسیر یابیو گرفتن کروکی مسیر از ایشان اطمینان خاطری حاصل گردید. چک کردن آب و هوای منطقه طی چند مرحله برای آگاهی از وضعیت اب و هوا روند کار را بهبود بخشید...

و اما بعد...

طی هماهنگی های انجام شده، همه همنوردان راس ساعت 2:30 جلو کتابخانه ملی آماده رقم زدن برنامه ای زیبا و بجای گذاشتن خاطره ای بیاد ماندنی بودند.

مینی بوس با 5 دقیقه تاخیر آمد و همه به سرعت سوار شدند.چهره های بشاش و پر انگیزه نشان از برنامه ای فوق العاده داشت.طبق تجربیات گذشته از مکان و زمان برنامه، همه همنوردان انتظار برنامه ای دلپذیر را داشتند. برنامه های لاله زار همیشه سرشار از لذت و آرامش بود. مینی بوسحرکت کرد. همه مشغول خوش و بش بودند. در بین راه کوچکترین عضو گروه، خانم شیرازی دوستان را به بستنی شهر نگار میهمان کرد. ساعت 5:30 در ابتدای مسیر کنار عشایر پیاده شدیم و پس از اعلام آماده باش و معرفی سرقدم با تجربه آقای حمید دهقان و عقب دار با حوصله و آگاه آقای بکتاش خضرایی برنامه استارت خورد...

زمان کافی داشتیم و نیازی به عجله نبود. هوا عالی و مسیر بغایت زیبا و چشم نواز بود و دوستان با آرامش مسیر را می پیمودند. مسیر را از سمت راست رودخانه آغاز کردیم .در میانه راه از رودخانه رد شدیم و اینبار مسیر سمت چپ را پیمایش کردیم تا به دوروتی رسیدیم. جایی که مسیر دو رودخانه جدا می شد. مسیر سمت چپ که به لاله زار میرفت را انتخاب کردیم و کمی بالاتر در محل همیشگی کمپ زدیم. هوا کم کم رو به تاریکی می رفت و همه سریعا چادر ها را برپا کردند. خنکای هوا واقعا لذت بخش بود و همنوردان ترجیح دادند همه بیرون چادرها کنارهم به گپ و گفت بپردازند. هوا که تاریک شد کم کم ستاره ها پدیدار شدند. آسمان تمامش الماس کوب بود و کهکشان راه شیری در آن میان خودنمایی میکرد. با استفاده از نرم افزارهای رصد ستارگان و آموزه های کلاس هایی که گذرانده بودیم آسمان را رصد میکردیم. بعد از آن به صرف شام اندکی پرداخته و سپس در چادر به آموزش و بررسی گره ها با دوستانی که با این مباحث آشنایی نداشتند، پرداختیم. قبل از خواب زمان بیدارباش اعلام شد. ساعت 6 صبح سه تن از همنوردان عزیزمان که از قبل هماهنگ کرده بودند به جمعمان اضافه شدند. ساعت 6:30 بیدارباش و ساعت 7 استارت مجدد برنامه خورد. اینبار آقای محسن دامغانی دوست باتجربه و اگاهمان به عنوان سرقدم و آقای امین ایرانمنش همنورد بااخلاق و مهربانمان به عنوان عقب دار معرفی شدند.هوا فوق العده دلپذیر بود و نسیم خنکی جان را نوازش میکرد. بوی پونه و درمنه فضا را پر کرده بود و ما لحظات را نفس میکشیدیم. مسیر لاله زار را درپیش گرفتیم، مسیر جدیدی را بسمت کله ماری پیمایش میکردیم. ساعت 8:15به صرف صبحانه و برداشتن آب پرداختیم.ساعت 8:45 مجدد برنامه را آغاز کردیم.

در یکی از پیچ های مسیر، راهمان از قله لاله زار جدا شد و مسیر سمت راست را در پیش گرفتیم. ساعت 10 تعدادی از دوستان که توان ادامه مسیر را نداشتند تصمیم به برگشت گرفتند، آقای دامغانی سرپرستی آنها را تا کمپ به عهده گرفتند و بقیه با انگیزه و توان بالا به ادامه مسیر پرداختند. هر چه جلوتر میرفتیم تعداد قلل مشابه هم ارتفاع نظرمان را جلب میکرد. در میانه راه پستی و بلندی هایی را با شیب های زیاد میگذراندیم و با دوستان محترم از جمله آقای خضرایی و شیخ اسدی برای یافتن بهترین مسیر مشورت میکردیم.

همه همدل و با قدرت تصمیم به صعود داشتند و بالاخره تلاش ها نتیجه داد و راس ساعت 12:15 برفراز قله زیبای سنگی کله ماری ایستادیم و باعزمی راسخ سرود ای ایران سردادیم...و نشان دادیم که میتوانیم...

چشم انداز قله های لاله زار و کوشا و خط راس آنها فوق العاده بود. همه از نام قله میپرسیدند و شباهت بین نام قله و شکل ظاهریش...حالا که به قله رسیده بودیم همه جانی دوباره گرفته بودند و خستگی هیچ نشانی در چهره هایشان نداشت. 30 دقیقه ای بر فرار قله ایستادیم، تنقلاتی خوردیم، عکس گرفتیم و با ریتمی آرام آهنگ برگشت زدیم.

در مسیر برگشت سرعت خود را افزایش دادیم تا زودتر به دوستان منتظر در کمپ برسیم. ساعت 4 به کمپ رسیدیم و مورد استقبال گرم دوستان قرار گرفتیم.نیم ساعت به صرف نهار پرداخته، سپس کوله ها را بسته و مسیر برگشت را در پیش گرفتیم. ساعت 6:30 کنار عشایر رسیدیم و آقای جواهری راننده محترم مینی بوس با یک عدد هندوانه انتظار ما را می کشید. کنار رودخانه استراحت کوتاهی کردیم و سوار بر مینی بوس به سمت کرمان برگشتیم.

این برنامه با حمایت و همدلی تمامی دوستان با موفقیت به اتمام رسید و ما نشان دادیم که می توانیم.درست است ارتفاع صعودمان به بلندای اورست نمیرسد ولی دوستان و همنوردانی داریم که دلهایشان به وسعت اقیانوس هاست و مهربانی درونشان خانه دارد.

و در اینجااز تک تک دوستان و همنوردان عزیز که سهم بسزایی در موفقیت این برنامه داشتند کمال تشکر را دارم. سپاس برای همراهیتان...

داده های مهم برنامه:

(نرم افزار رصد ستارگان)

سرپرست برنامه

همنوردان محترم

آقایان: محسن دامغانی، امین ایرانمنش، آیدین جمعه نسب، محمدحسین قدیری،بکتاش خضرایی، بهزاد باقری، میثم شیخ اسدی، حمید دهقانی، حمید شکوری، علی اکبر حاج حیدری، امیر دادرس،عباس سرباز پور

خانم ها:شهزاد شیرازی، سیما نورالهی، مهری خسرویان ، زینب تدین، آیدا دادرس، طیبه اسدی