گروه کوهنوردی اماوند

صعود به قله جفتان 1 با ارتفاع 3955 متر

موقعیت:رشته کوه پلوار-منطقه سیرچ

تاریخ اجرا:1396.6.10

قله جفتان 1 یکی از بلند ترین 3000متری های ایران است که در رشته کوه پلوار واقع شده است.این رشته کوه عظیم دارای قلل سه هزاری و چهار هزاری بسیاری از جمله: پلوار(بلند ترین قله این رشته کوه با ارتفاع 4223 متر)- گلچین- قفس-کافر کوه –جفتان1 وجفتان2(این دو کوه همجوار یکدیگرند) میباشد.

کوه جفتان مسیری بسیار طولانی و سخت برای صعود قله دارد که صعود ان از بسیاری قلل 4000 متری طولانی تر است.

شرح صعود:

ساعت 5 صبح روز جمعه تیم به تعداد 11 نفر با مینی بوس از کرمان به سمت سیرچ حرکت کردیم.با طی مسافت 35 کیلومتربه تونل سیرچ  رسیده پس از گذر از تونل 1 کیلومتر مسیر را که ادامه دهیم سمت چپ جاده به جاده ی اسفالت شهدای غدیر میرسیم که با ادامه دادن مسیر و طی مسافتی حدود 500 متر به ابتدای محل صعود رسیدیم.از اینجا قله جفتان 2در ضلع شمال غربی یالی که فصل مشترک جفتان 1و2 است دیده میشود ودر ضلع شمال شرقی کوه جفتان 1 که البته ما از پایین هیچ دیدی نسبت به قله نداریم.

در نهایت ساعت 6 صبح صعود را اغاز کردیم.ابتدای مسیر صعود از آبریزی که در انتهای یال منتهی به کوه جفتان در سمت راست جاده شهدای غدیر میباشد با شیب ملایمی شروع میشود.پس از طی 1ساعت از مسیر به چشمه ساری که مسیر پاکوب جفتان 1و2 از هم جدا میشوند رسیدیم و از انجا با شیب نسبتا تند به سمت جفتان 1 ادامه مسیر دادیم.پس از پیمایش شیب تند مسیر در ساعت 8:10 دقیقه در ارتفاع 3420 متری برای صبحانه به مدت 20 دقیقه توقف نمودیم-از این نقطه قله پلوار و رشته کوه زیبای جوپار خودنمایی میکردند.ساعت 8:30 دقیقه دوستان اماده شروع مجدد مسیر شدند-از اینجا که به دیواره ی سنگی کوه نزدیک شدیم مسیر را با تراورس به سمت جنوب و جنوب شرقی ادامه میدهیم.بعد از عبور این قسمت از این پس حرکت ما بر روی خط الراس اصلی با شیبی نسبتا تند همراه بود ..  بعد از 4 ساعت کوهنوردی سنگین ما به قسمتی از خط الراس رسیدیم که عبور از تیغه های خشن  بالای خط الراس را با دقت زیاد می طلبید(تیغه های خط الراس جفتان 1 شباهت بسیاری به تیغه های معروف به پل صراط قله پلوار دارد)

ساعت 10:45 دقیقه به بالای خط الراس رسیدیم.در این موقعیت  قله دور از دسترس جفتان با خط الراسی به طول بیش از 4 کیلومتر که از دور دست بصورت هرم است دیده میشود...

مسیر پر فراز و نشیب قله را با صعود و فرود های بسیار اما با اختلاف ارتفاع  کم ادامه دادیم تا در نهایت پس از عبور شیب زیر قله –*در ساعت 13 پس از 7 ساعت پیمایش سنگین**( طبق زمانبندی از قبل تعیین شده) تمامی دوستان بر فراز قله  3955 متری جفتان 1 ایستادند.

وضعیت هوا کاملا صاف و افتابی بود.

از فراز قله جفتان 1 بسیاری از قلل منطقه کرمان مانند:سیمک-دران-بازرگان(چین کلاغ)-قفس-کافر کوه-پلوار-گلچین-هزار-جفتان 2-جوپار(سه شاخ بزرگ_بلوچی و..) و در سمت شرق به سمت شهداد, کویر,چشم انداز زیبایی دارد.

بعد از یک ساعت توقف روی قله–گرفتن عکس و خوردن تنقلات و ***نصب تابلوی قله جفتان1 (باشگاه کوهنوردی اماوند)به کمک همنوردان عزیز,مسیر برگشت را راس ساعت   14در پیش گرفتیم.

در مسیر برگشت توقفی 1 ساعته (از ساعت 15 الی 16)برای ناهار و استراحت داشتیم,که همراه با گپ و گفتگویی دوستانه بود.

به دلیل ذیق وقت بلافاصله بعد از ناهار از همان مسیر صعود ,به سمت پایین حرکت کردیم.

برگشت و فرود باید همچنان با احتیاط انجام میشد.

نهایتا راس ساعت 19 تمامی افراد تیم با صعودی موفقیت امیز و به سلامتی ,همزمان با رسیدن مینی بوس به پایین رسیدند و با سوار شدن مینی بوس به سمت کرمان بازگشتیم.

سرپرست برنامه

سرپرست برنامه:محمد زنگی ابادی

اعضای شرکت کننده در برنامه:

خانم ها:سمیه ابراهیمی,مهری شیر نژاد,سارا سمیعی

اقایان:هادی موسی نژاد(عقب دار),بکتاش خضرایی,صادقی,آرمین ادهمی,حمید دهقانی,باغبان,حسن باغبان, محمد زنگی آبادی(سرقدم )

پی نوشت:نصب تابلوی قله جفتان 1 در این برنامه توسط تیم باشگاه کوهنوردی اماوند

با تشکر ویژه از اقای موسی نژاد  و تک تک دوستان عزیز باشگاه اماوند و مهمانان گرامی که با همکاری و حمایت و همدلی خود باعث رقم خوردن این برنامه موفقیت امیز شدند .