گروه کوهنوردی اماوند

ارتفاع: 3787 متر

سرپرست: نادر گنجعلیخانی

تاریخ اجرا: 27 و 28 مهر ماه

رشته کوه جوپار معروف به آلپ ایران با قسمتی نعلی شکل در ۳۴ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان کرمان واقع گردیده است.

قلل سر به فلک کشیده بالای ۴۰۰۰ متری با تیغه های سوزنی شکل، برفچال­های عظیم، پرتگاه ها و دره های عمیق چهره ای محصور کننده و جذاب به این کوهستان داده است.

این کوه زیستگاه جاندارانی همچون پلنگ، قوچ و میش، کل و بز، گرگ و روباه، کبک و زاغ نوک قرمز می باشد.

چوب درخت ارچن جوپار با رنگ طلایی از بی نظیرترین چوبهای ارچن ایران است و گیاهان دارویی همچون آلاله و آویشن و زیره سیاه معروف کرمان در دامنه های این کوه به وفور در فصلی خاص یافت می شود.

شرح برنامه:

طبق برنامه ریزی قبلی باشگاه پنجشنبه 27 مهر ماه برنامه صعود به قله تافک به سرپرستی اقای گنجعلیخانی ساعت 2 بعد از ظهر با کمی تاخیر از کرمان آغاز شد. آقای سخی زحمت حمل کوله ها را با ماشین شخصی خود تا دهانه قناغستان کشیدند و بقیه با یک دستگاه مینی بوس به سمت منطقه حرکت کردیم. هوا تاریک شده بود که از خندق خر پرون هم گذشته و به جانپناه رسیدیم.

* آب مصرفی خود تا جانپناه را باید از شهر تهیه کنید

آب مختصری در رودخانه پایین جانپناه جریان داشت که می شد از انجا آب مورد نیاز را تامین کرد. . قبل از ما گروه دیگری برای صعود به قله سه شاخ در داخل جانپناه مستقر شده بودند . بنابراین همه بچه ها اطراف جانپناه چادرها را برپا کرده و زیر آسمان ستاره باران جوپار شب را به صبح رساندیم.

خنکای هوای چهار صبح یک روز پاییزی انقدر وسوسه انگیز بود که می توانست مانع از ترک کیسه خواب شود ، اما همه عزم قله کردند. ساعت چهار و نیم همه با سوت سرپرست روانه قله شدیم. از بیدستان پاکوب روی یال سمت چپ را دنبال کرده و در مسیر رودخانه ای کم جان پیش رفتیم تا ساعت هشت و نیم به محلی برای صرف صبحانه رسیدیم. ساعت 9 باز مسیر را ادامه داده و کم کم از سمت چپ روی یالی قرار گرفته ، تا اینکه ساعت حدود 10 بر بلندای قله ی زیبای تافک ایستاده و رو به رویمان که رشته کوه با عظمت جوپار خودنمایی می کرد را به تماشا نشستیم. صعود به قله تافک مصادف بود با روز کوهنورد که این روز خوشی صعود قله را دلچسب تر می کرد.

راه بازگشت به جانپناه را بعد از دقایقی در پیش گرفته و ساعت حدود یک و نیم بعد از ظهر بود که به جانپناه رسیدیم. به سرعت چادرها جمع شد و نهار مختصری خورده شد تا سریعتر جانپناه را ترک کنیم و به قول سرپرست برای عبور از راه رو رجب به تاریکی نخوریم.

این برنامه زیبا و خاطره انگیز بعد از تاریکی هوا ساعت حدود 7 شب با سوار شدن بر مینی بوس ، به پایان رسید.

سرپرست برنامه

همنوردان حاضر در برنامه:

خانم ها : محبوبه اسماعیلی - سارا سمیعی - سودابه بلوری - صفا لطفی - مهدیس حبیبی - ندا موسی نژاد - فرزانه کامیابی - سمیه سعیدی

آقایان: نمازیان - محمد زنگی آبادی - احمد رضا جعفری - محمد رضا ابراهیمی مجد - آبتین گشتاسیان - امیر حسین سعیدی - قاسم سرمیلی - مهدی نخعی - امید علی پور - نگارستانی - علی خطائی - محمد سخی و نادر گنجعلیخانی (سرپرست)