گروه کوهنوردی اماوند

پیش اهنگ ( جلودار) : محسن دامغانی

پشتیبان (عقب دار): نادر گنجعلیخانی

تهیه عکس: سیما نورالهی

قله هزار به ارتفاع 4511 متر مخروط منفردی است که از شمال به آبادی میرشادی، از جنوب به دره رودخانه قهرود و از سمت راست به آبادی راسک منتهی می شود. از ویژگی های بارز طبیعی این قله وجود آبشار 70 متری بسیار زیبای زررود در جبهه شمالی است. این قله بلند ترین قله جنوب کشور و پس از دماوند، علم کوه و سبلان چهارمین قله بلند ایران زمین محسوب می شود.

مسیرهای صعود :

دره میر شادی (دره امید) از جبهه شمالی

آبشار (پناهگاه) از جبهه شمالی

دره باب زنگی از جبهه جنوبی

دره اردیکان از جبهه غربی

دره باب بینی از جبهه شرقی

مسیر رایج برای رسیدن به قله هزار جبهه شمالی است که از آبشار راین و پناهگاه عبور می‌کند. برای رسیدن به آبشار راین باید از شهر راین در جهت غرب و جنوب حدود ۱۵ کیلومتر در جاده آسفالته طی مسیر نمود.

طبق برنامه ریزی انجام شده، با تیمی14 نفره در ساعت 14 با یک دستگاه مینی بوس از روبروی کتابخانه ملی به سمت شهر راین حرکت کردیم. در میانه راه با پنچری مینی بوس مواجه شدیم که با همیاری همنوردان عزیز برنامه بسرعت لاستیک مینی بوس تعویض و با تاخیری نیم ساعته ادامه مسیر بسمت راین را در پیش گرفتیم.

با آگاهی از اینکه همزمان تیم دیگری از همنوردان عزیز کرمانی نیز قصد صعود از همان مسیر را داشتند ( و احتمال پربودن جانپناه بزرگتر ) با هماهنگی قبلی با جناب آقای واحدی (که از ایشان کمال تشکر را داریم) کلید جانپناه کوچک را در شهر راین تحویل گرفتیم و راهی مسیر آبشار شدیم.

ساعت 16:15 دقیقه به مسیر آبشار رسیدیم که با درنگی کوتاه پس از آماده شدن و بستن کوله پشتی ساعت 16:45مسیر صعود به سمت جانپناه را در پیش گرفتیم.مسیر از یال سمت چپ آبشارشروع می شود وبا شیب نسبتاً تندی به سمت بالا ادامه دارد. پس از 15 دقیقه به سطح تخت و هموار بالای آبشار رسیدیم. بر خلاف مسیر آب رودخانه شروع به حرکت کردیم. مسیر صاف و هموار با شیب خیلی کم به سمت پناهگاه ادامه دارد.

پس از چند پیچ در میانه رودخانه به تابلویی می رسیم که جهت پناهگاه و مسیر دیگری موسوم به بزکش را نشان می دهد. از مسیر سمت راست در جهت پناهگاه ادامه مسیر می دهیم و حدود 20 دقیقه بعد حدود ساعت 18:15 به جانپناه می رسیم. در آنجا با دوستان همنوردمان که در قالب تیمی به جانپناه بزرگتر آمده بودند دیدار کردیم.طبق پیش بینی قبلی با داشتن کلید جانپناه کوچکتر در آنجا مستقر شدیم. تعدادی از دوستان نیز با برپایی چادر در جوار جانپناه مستقر شدند.

پناه گاه در ارتفاع حدود 3100 متری قرار دارد. شامل 2 اتاق سنگی است که اتاق بزرگتر گنجایش حدود 25 نفر را دارد. اتاق کوچکتر( با گنجایش حدود 8 نفر)با مساحت تقریبا ۱۲ متر دارای تجهیزاتی نظیر کفپوش ، پتو، ظروف مورد نیاز از جمله قاشق و بشقاب و کتری و…،بخاری نفتی و گاز پیکنیک است. (استقرار در این اتاق نیازمند هماهنگی و گرفتن کلید میباشد.)

شب بسیار خوبی را سپری کردیم. پس از صرف شام تصمیم گرفتیم ساعت 5 صبح به سمت قله حرکت کنیم. کوله های صعود را آماده کردیم و شروع به استراحت کردیم.

ساعت 4:15 صبح از خواب برخواستیم و آماده صعود شدیم.ساعت 5 به سمت قله حرکت کردیم.  مسیر صعود از سمت راست پناهگاه با یک شیب نسبتاً زیاد شروع می شود. مسیر پاکوب و مشخص است. در میانه راه ضمن استراحتی کوتاه صبحانه را در جوار همنوردان خوردیم. مسیر را ادامه می دهیم تا پس از دو ساعت و نیم از شروع صعودمان به منطقه ای موسوم به تاج خروس میرسیم. تاج خروس تقریبا میانه راه می باشد و تقریبا در ارتفاع 3870 متری قرار دارد . شیب مسیر بعد از تاج خروس بیشتر است که تا قله ادامه دارد. پس از تاج خروس با عبور از دو گردنه با شیب نسبتاً تند قله هزار نمایان می شود.

ساعت 10 تیم موفق به صعود قله گردید.  بعد از گرفتن چند عکس و استراحت ساعت 11 به سمت پایین کوه براه افتادیم. ساعت 14به جانپناه رسیدیم و بعد از صرف نهار قصد حرکت کردیم و ساعت 16:30 با رسیدن به کنار مینی بوس سوار مینی بوس شده و به سمت کرمان راهی شدیم.

این صعود دلچسب مگر با همدلی و هماهنگی بینظیر وآمادگی جسمانی خوب همنوردان همراه مان ممکن نمیگردید. ضمن سپاس از همه دوستان همراه، از جلودار خوب برنامه جناب آقای دامغانی و عقب دار صبور برنامه آقای گنجعلیخانی تشکر و قدر دانی می نمایم.

حبیبی

همنوردان در برنامه:

محسن دامغانی، علی اکبر حاج حیدری، سید محسن حسینی، امید علیپور، امیر اصغر زاده، امیر حسین سعیدی، نمازیان،محمد جواد برخوری، مهدی تاتاری، کامبیز حیدری، نادر گنجعلیخانی،آزاده حبیبی، سیما نورالهی، مهدیس حبیبی.