گروه کوهنوردی اماوند

منطقه: شهرستان گلباف

تاریخ اجرا: 15 دی ماه

سرپرست: خانم سلطانی نژاد

"کشیت" در کویر سوزان لوت و در چند کیلومتری گرمترین نقطه زمین که هیچ موجودی توان زنده ماندن ندارد به داستانهای هزار یک شب می ماند و مجموعه ای از دهها آبشار و چشمه را ایجاد کرده که به رویایی در کویر شباهت دارد.

استان پهناور کرمان کلکسیونی از اقلیمهای مختلف است اما یکی از پیچیده ترین و شگفت آورترین اکوسیستمهای این استان در مجاورت کویر گستره و خوف آور لوت واقع شده است.

گستردگی و بی آبی و تنهایی در کویر گسترده لوت سبب شده که از آن به عنوان نقطه صفر زمین یاد کنند و به واقع نیز مکانی است که به دلیل گرمای شدید هوا بی آبی و عدم امکان زندگی از آن می توان به عنوان یکی از اسرار آمیزترین نقاط زمین یاد کرد که همچنان رازهای سربه مهری در دل خود دارد که هر گردشگری را به سوی خود می خواند.

اما در این میان جاذبه شگفت انگیز که بیشتر به رویایی شیرین و افسانه شباهات دارد در دل کویر بی آب و علف و سوزان لوت واقع شده است که حتی ساکنان استان کرمان نیز از آن کمتر آگاهی دارند بعد از گذشتن از آخرین روستاهای مسکونی و مناطقی که می توان در آنها حیات و آب یافت و هنگامی که وارد دشتی مملو از شن و آفتاب سوزان می شویم و در 40 کیلومتری شهر گلباف در دل کویر به ناگاه دره ای مملو از آب و نخلستان ظاهر می شود که به دلیل پر آب بودن مردم بومی منطقه از آن به عنوان دریا یاد می کنند.

دره کشیت مملو از رودخانه و آبشارها کوچک و بزرگی است که از دیواره دره به داخل آن جریان دارد و در نهایت رودخانه ای از آب شیرین را در انتهی این دره زیبا تشکیل می دهند که به رویایی در کویر بیشتر شباهت دارد.

وجود قلعه مشهور کشیت که اقتباسی از ارگ بم و ارگ راین است نیز نشان از تاریخ کهن این منطقه دارد و اینکه کشیت از جمله نخستین مکانهای سکونت بشر بوده است.
و اما برنامه بازدید از این پدیده در دل کویر ما ساعت 6 و نیم صبح جمعه 15 دی ماه با حضور 45 نفر از دوستان طبیعت دوست اغاز شد... حدود یک ساعت و نیم راه رو طی کردیم و برای صرف صبحانه در کنار امامزاده ای نرسیده به کشیت توقف کردیم.
بعد از صرف صبحانه به سمت کشیت حرکت کردیم... در کنار قلعه کشیت پیاده روی ما شروع شد. یک ساعتی از قلعه بازدید کردیم و از اطلاعات راهنمای برنامه استفاده کردیم و بعد پیاده روی رو در مسیر رودخانه شروع کردیم .. مسیر مملو از شور و هیجان بود. صدای اب طراوتی خاص به مسیر داده بود. هوا عالی و افتاب زیباااا میدرخشید...
انتهای مسیر یک مقدار با چالش مواجه شدیم و بالاخره بعد از یک ساعت با منظره ای بی نظیررررر در انتهای دره مواجه شدیم... منظره ابشارو حوضچه ای زیبا در دل کویر ...
دوستان با نهایت هیجان تنی به اب زدند ... یک ساعتی هم اونجا بودیم و بعد مسیر رو برگشتیم و در کنار رودخانه برای صرف ناهار توقف کردیم..
همه دست به دست هم دادیم و بساط جوجه کباب رو فراهم کردیم. ناهار رو که خوردیم به سمت اتوبوس حرکت کردیم و به سمت کرمان راه افتادیم. حدود ساعت 8 به کرمان رسیدیم و برنامه به سلامتی به پایان رسید....