گروه کوهنوردی اماوند

برنامه این هفته

طبیعتگردی دره راگه    بیشتر بدانید...

کوهپیمایی کوه های پردیسان    سرپرست خانم انجم شعاع 09137133488

گلگشت و فرود از ابشار های فوسک     بیشتر بدانید...

صعود به قله هزار

فرستادن به ایمیل چاپ

صعود به قله هزار از دو مسیر میرشادی و اردیکان

تاریخ اجرا: 28 و 29 دی ماه

سرپرست: آقای حمید سعید

كوه هزار:

كوه هزار بعنوان چهارمين كوه بلند ايران و بلندترين قله جنوب كشور بصورت يك رشته كوه منفرد در جنوب شهر كرمان و در غرب شهر راين قرار دارد.اين رشته كوه از شمال به كوههاي جوپار از جنوب به كوههاي بحرآسمان از شرق به كوههاي سيرچ و پلوار و از شرق به كوههاي لاله زار وکوه شاه محدود ميشود.ارتفاع قله طبق نقشه هاي زمين شناسي 4501 متر و مطابق با GPS حدود 4515 متر ميباشد.روستاهاي باب زنگي و ارديكان بعنوان مرتفع ترين مناطق مسكوني كشور در دامنه غربي اين كوه واقع شده اند.مسيرهاي صعود به اين كوه شامل چهار مسیر اردیکان – میرشادی – باب زنگی و آبشار راین می باشد که صعود از سمت آبشار راین معمولترین و طولانی ترین مسیر صعود محسوب می شود.

برنامه باشگاه صعود از دو مسیر میرشادی و اردیکان بود.

بنابراین ساعت 2:5 بعد از ظهر پنجشنبه 28 دی ماه هر دو تیم با یک دستگاه مینی بوس با هم راهی منطقه گلزار شدیم. بعد از رسیدن به گلزار تیم پنج نفره میرشادی به سرپرستی آقای محسن حسینی از تیم اردیکان جدا شده و با یک دستگاه لندرور به سمت روستای میرشادی حرکت کردند.

تیم دوم به سرپرستی اقای سعید بعد از گذشتن از چند روستا به ابشار اردیکان رسیدیم و در نزدیکی آبشار از مینی بوس پیاده شدیم. هوا سرد و تقریبا تاریک به استقبال ما امد. تیم ده نفره ما ،همه کوله ها بر پشت به سرقدمی آقای سعید و عقب داری آقای جعفری مسیر را در پیش گرفتیم. قسمت هایی از مسیر یخ زده بود و در تاریکی شب دقت بیشتری را می طلبید. بعد از حدودا دو ساعت کوهپیمایی سبک به «بن چشمه» جایی که می توان آنجا چادر زد ، رسیدیم. آب چشمه یخ نزده بود اما هوا بسیار سرد بود. چادرها یکی یکی برپا شد و هر کس داخل سرپناهش خزید علی رغم انتظار همه، هیچ برفی در دره اردیکان نبود و امسال زمستان تنها سرمایش را به منطقه اورده بود و این موضوع بسیار ناراحت کننده بود. تقریبا یک ساعت بعد از رسیدن تیم ما به منطقه تیم باشگاه اریاز بم هم که از قبل با سرپرست برنامه هماهنگ شده بودند، به منطقه آمدند .

روز جمعه ساعت 7:30 راه صعود به قله هزار را در پیش گرفتیم. شیب تند دره قدم های کوتاه و شمرده سرقدم را می طلبید که این کار به نحو احسنت انجام شد. هوا سرد بود اما خوشبختانه خبری از وزش بادهای معروف منطقه هزار نبود. با استراحت های کوتاه و به موقع سرپرست، همگی ساعت 10:40 دقیقه به قله 4501 متری هزار قدم گذاشتیم و این صعود زیبا تقدیم شد به روح درگذشتگان سانچی مخصوصا هم استانی عزیز قهرمان دریانورد آقای احسان ابولی قاسم آبادی  از شهرستان بم که دوستان باشگاه آریاز زحمت تهیه بنر آن را کشیده بودند. سپس به محل سنگ چین قله معروف به زیارت رفتیم و منتظر تیم صعود کننده از مسیر میرشادی ماندیم.

تقریبا یک ساعتی طول کشید که انها هم به قله رسیدند و همگی از مسیر اردیکان راه برگشت را پیش گرفتیم. چادرها جمع شد و بعد از صرف نهار همگی به سمت قرارمان با مینی بوس حرکت کردیم.

ساعت 4 بعد از ظهر هم برنامه به پایان رسید و همگی با خاطراتی خوب و خوش از این صعود ، منطقه را ترک کردیم.

همچنین لازم به ذکر است که تیم ما میزبان دو مهمان، اقای سعید قطبی از تهران و اقای آرش ساعدی از شهسوار بود که برای اولین بار قله هزار را صعود می کردند که امیدواریم این صعود با خاطره ای خوش در ذهنشان نقش بسته باشد.

به امید بارش رحمت الهی در استان عزیزمان کرمان...