گروه کوهنوردی اماوند

صعود به قله پلوار    سرپرست اقای دامغانی 09138417544

مرتفع ترین هفت سین بر فراز قله هزار

فرستادن به ایمیل چاپ

نام برنامه:هفت سین آسمانی (با شعار حفاظت بیشتر از محیط زیست)

زمان 90/12/27 - 91/1/1

مکان: قله هزار/کرمان

سرپرست: آقای رضا کاظمی

بار دیگرکوله هایمان را بستیم اما اینبار متفاوت تر از همیشه .هدفمان بر پا کردن مرتفع ترین هفت سین ایران بود بر فراز قله همیشه زیبای هزار. آغاز برنامه عصر روز شنبه 12/27 ساعت 3:5 و تعداد 15 نفر به همراه مهمان عزیز زنجانی آقای سلطانی.با همان مینی بوس همیشگی و همان راننده مهربان و صبور همیشگی آقای سیدی. آفتاب رفته بود که ساعت 6 رسیدیم نزدیک آبشار اردیکان .

از بین مسیرهای دسترسی به قله هزار به دلیل کمبود وقت نزدیکترین مسیر که همان اردیکان است انتخاب شده بود.ساعت 6/5 بود که آماده حرکت بودیم و در تاریکی با کوله هایی سنگین تر از همیشه آهسته و پیوسته صعودمان آغاز شد. بعد از 2:5 ساعت کوهپیمایی بدون وقفه در میان سنگ و برف به محل کمپ اول رسیدیم در ارتفاع 3500 متری. جایی که نامش بود بن چشمه.

سنگچین هایی قبلی که برای استقرار چادرمناسب بود با برف پوشانده شده بود. بنابراین باید محل زدن چادر آماده می شد که نیم ساعتی در ان هوای سرد هزار وقت گرفت.و بعد از آن همگی به چادرها پناه بردیم.روز یکشنبه ساعت 10 صبح 3 نفر از دوستان به عنوان تیم پشتیبان در کمپ اول ماندند و بقیه با کوله هایی سنگین تر از همیشه ، حرکتمان به سمت قله آغاز شد.شیب تند دره اردیکان قدم های آهسته و پیوسته را می طلبید و صبوری را برای رسیدن به قله. گاهی در بین مسیر اندکی نشستیم و از زیبایی کوه های سپید پوش اطراف و سپیدی برف و سیاهی سنگ که زیبایی مسیر را دوچندان کرده بود، نفسی باز ستاندیم.

اواسط مسیر بود که باد وزیدن گرفت و اندکی ما را در گام برداشتن یاری رساند!!. وقتی که دره اصلی پیموده و به گردنه بالای شیب رسیدیم ساعت 1 بود.بعد از دقایقی استراحت ادامه مسیر را در پیش گرفتیم . وزش باد هر لحظه شدیدتر می شدو همچون تازیانه به سر و صورتمان می خورد. در آخرین شیب زیر قله بودیم که باد با همه توان خود ما را در بر گرفت ! احتیاط اینگونه حکم می کرد که برای پرت نشدن در دره ی عمیقی که سمت راستمان بود (مسیر باب زنگی) گاهی سر جایمان بنشینیم و تسلیم باد شویم!!.

بالاخره ساعت 4:15 بود که با خستگی که باد آن را دو چندان کرده بود به قله رسیدیم. باز باید در میان برفها جایی برای چادر زدن آماده میشد. بعد از آن ، چادر هر کس پناه گاه امنی شد برایش در میان وزش شدید باد و افت دمای منفی 15 درجه. چادرها همجون تکه خمیری در دست نانوا!!!!در دست باد بازیچه بودند. گویی با تمام توان خود را به چادر ها می زد.

از آنجایی که همه بچه ها از قبل تجربه خوابیدن در ارتفاع را داشتند، همگی راحت با ارتفاع کنار آمده و مشکلی برای کسی پیش نیامد. به هر ترتیبی بود شب را به صبح رساندیم و با آغاز روز دوشنبه و بالا آمدن خورشید عالم تاب از شدت وزش باد اندکی کاسته شد. کم کم سین های سفره ی بیاد ماندنی مان در یکی از چادرها آماده شد و با خوش ذوقی همه دوستان تزئین شدند.تا سفره امسالمان در کنار متفاوت بودن ، زیبا و چشم نواز هم باشد.

محل انداختن سفره هم که سنگچین نسبتا بزرگی بود باید تمیز و آماده می شد که آن هم ساعتی وقت گرفت.دوستی از اصفهان که تنها به کوه زده بود از مسیر آبشار راین به ما پیوست و مهمان اماوندی ها شد.حدود ساعت 4 بود که یک تیم 5 نفره از همان مسیر اردیکان به ما پیوست. کم کم مقدمات چیدن سفره فراهم شد و قبل از رفتن خورشید هفت سین آسمانی ما هم آماده بود. باد دوباره وزیدن گرفت ، نه به شدت شب قبل. اما سرما بیشتر شد و دما به منفی 20 رسید.روز سشنبه آفتاب مهربان تر شد و با گرمی بیشتری به دیدار ما آمد. ساعت 8 صبح همه بر سر سفره هفت سینمان جمع بودیم و آسمانی تر از همیشه برای سلامتی و شادی همه ی دوستان و هم وطنان دعا کردیم و با آغاز سال جدید سرود "ای ایران" را سر دادیم و آن لحظه ی فراموش نشدنی به قدری زیبا و بی آلایش بود که تمام خستگی از تنمان رخت بر بست و باعث شد به کاری که انجام دادیم بیشتر افتخار کنیم.کاری که بی شک بدون همکاری تک تک همنوردان یک دل میسر نمی شد.

دوست دیگری از تهران هم مهمان هفت سینمان شد و به جمع ما پیوست. دل کندن از آن لحظات ناب آسمانی بودن سخت می نمود اما وقت آن بود که قصد فرود کنیم.هفت سینمان را چند روزی به یادگار گذاشتیم و ساعت 12 ظهر، بعد دو شب خوابیدن در ارتفاع 4500 متری قله هزار و در سرمای شدید منطقه  ،حرکت به سمت پایین قله آغاز شد. سرمست از این برنامه ی بی نظیر ، نیمی از مسیر را با سر خوردن روی برف پیمودیم و زودتر به آبشار رسیدیم ، جایی که برنامه شروع شده بود.. ساعت 3:5 همگی پایین بودیم.

سرپرست برنامه

این صعود زیبا هم برگ زرینی شد در تقویم اماوندی های یک دل و با همت. .

جای همه دوستان غایب سبز.

پی نوشت:

در تمام طول برنامه گروه مستند ساز به کارگردانی آقای فرهنگ خاتمی تیم را همراهی می کرد.