گروه کوهنوردی اماوند

گزارش صعود زمستانه به قله لاله زار

تاریخ:17 و18 اسفندماه نود وشش

تعداد نفرات شرکت کننده:6 نفر

قله کوه لاله زار با ارتفاع 4390 متر دومین قله استان کرمان از نظر ارتفاع ، با طول جغرافیایی ۵۶ درجه و ۴۸دقیقه و عرض ۲۹ درجه و ۲۴ دقیقه را می توان از مسیر های مختلف صعود کرد.

مسیر صعود : مسیر دهانه آرتی لاله زار

عملکرد تیم:

پنجشنبه هفدهم اسفندماه نود وشش طبق قراری قبلی بنا شد به دلیل پایین بودن تعداد نفرات تیم با ماشین شخصی به سمت منطقه لاله زار حرکت کنیم.ساعت 13چهار نفر با اتومبیل اقای عارفی از کرمان عازم منطقه شدیم و دو نفر دیگر هم با اتومبیل اقای نگارستانی با اختلاف یک ساعت به ما پیوستند.حوالی ساعت16 بود که با اماده کردن کوله ها از کنار سد زیبای لاله زار به امید برنامه ای پر برف قدم به دامنه های دهانه آرتی گذاشتیم.زمستانی کم بارش را در استان سپری کرده بودیم و برنامه های زمستانه سال 96 لطف برنامه های زمستانه سال های گذشته را نداشت.اما با توجه به بارندگی چند هفته گذشته امیدوار بودیم که برف بیشتری را در منطقه لاله زار شاهد باشیم و طعم دلنشین صعود زمستانه را بچشیم.هرچه از پیمایشمان به سمت محل کمپ شبانه می گذشت بر حجم برف افزوده می شد و نویدی برای برنامه پربرف روز بعد بود.حوالی ساعت 17:30بود که به محل کمپ شبانه رسیدیم و چادر ها را علم کردیم.از جاذبه های کرمان تماشای ستارگانی است که در کویر و کوهستان به زیبایی تمام در اسمان نقش می بندند.اسمان صاف و بی ابر شب صعود لذت به تماشا نشستن این زیبایی خلقت را به ما هدیه داد.پس از استقرار چادر ها بر دامنه های برفی کوهسار،گپ و گفتی مختصر با دوستان و صرف شام به کیسه خوابهایمان رفتیم.جمعه ساعت 5:45 دقیقه بود که پس از اماده کردن کوله های حمله عازم قله شدیم.با روشن تر شدن هوا و طلوع خورشید درگیری ما با حجم بسیار زیاد یخ و برف که بیشتر از انتظارمان بود اغاز شد.دیدن مناظر زیبا و سفید پوش دامنه های لاله زار دوستان همنورد را به وجد اورده بود و با شور و شوقی مثال زدنی مسیر سخت و نفس گیر دهانه پر برف را می پیمودند.به راستی که جای عاشقان کوهستان در ان لحظات بسیار خالی بود تا شاهد شگفتی و زیبایی بی اندازه دامنه های لاله زار باشند.ساعت 10:30 بود که پس از صرف صبحانه و تجدید قوا حرکت مان به سمت قله را از سر گرفتیم و ساعت 13 پس از چندین ساعت برف کوبی سنگین بر بلندای لاله زار زیبا فریاد شادی سر دادیم.دیدن قله پربرف و باشکوه کوشاه لذت صعود را برایمان دوچندان کرده بود.به یادگار چند عکس جمعی با دوستان گرفتیم و راهی مسیر برگشت شدیم.ساعت 17:30 به محل کمپ شب گذشته رسیدیم و پس از جمع کردن وسایل به سمت سد لاله زار حرکت کردیم.

ساعت 19 بود که کنار ماشین رسیدیم.در کنار ماشین ها پیرمردی مهربان از اهالی لاله زار با دمنوش الاله به پذیرایی اعضای گروه امد و از خاطرات صعودش به قله های منطقه تعریف کرد.این چنین بود که برنامه زمستانی لاله زار با پایانی خوش به اتمام رسید.با سپاس از همراهان همدل.

داده های اماری:

کل مسافت پیمایش:26 کیلومتر

شیب متوسط:11.8 درجه

شیب ماکزیمم:42.9 درجه

میزان افزایش ارتفاع از بیس کمپ:1433 متر

ارتفاع قله:4390 متر

همنوردان:اقایان رضا نگارستانی، بکتاش خضرایی،مهدی نمازیان،ارسلان عارفی، مرتضی صادقی و اسد امیری