گروه کوهنوردی اماوند

فرستادن به ایمیل چاپ

" گزارش برنامه دماوند"

آراستن در دامن ارتفاع،ارزنده ترین هدیه خداست به بندگان خاصش

...در عوض قله کوه شکوهمند است.جو انجا فوق العاده آرام است و چنین به نظر می رسد که گویی میتوان به سقف دنیا چنگ انداخت.ارتفاع انجا شخص را از نفس می اندازد لیکن به طرز شگفت انگیزی ادمی را به وجد می اورد.برفراز ان به سختی میتوان جلوی ذوق زدن و شاید قهقه ی خود را گرفت.خنده ای بی دلیل و  معصومانه که از اعماق وجودمان بر می خیزد و حاکی از سرور و شادمانی اصیل است.شادمانی از اینکه زنده ایم تا چنین منظره ی زیبایی را به تماشا بنشینیم.

"آلن دوباتن"

صعود به قله دماوند از مسیر شمال شرقی

تاریخ:هفدهم تا بیست و دوم تیرماه نود وهفت

تعداد نفرات شرکت کننده:22 نفر

از کوه دماوند در اساطیر ایرانی بطور کلی به عنوان "البرز" یاد شده است.البرز يک كوه مقدس و مينَوی است و روايت های بسياری را به خود اختصاص داده است. اين كوه در ذهن مردم تاثير بسياری نهاده به گونه ای كه صحنۀ شماری از رويدادهای اساطيری و افسانه ای در تاريخ روايی ايران شده است.قلۀ دماوند که همواره از پوشيده از برف است ، از هر جای ديگر كوه البرز، به آسمان نزديک تر است و به سبب همين نزديكی به آسمان، كه آكنده از قوای قدسی و روحانی است، صاحب قداست شده و از قوای قدسی بهره مند گرديده است و به اين ترتيب كوهی مقدس محسوب می شود. از دماوند در اساطیر ایران هم یاد شده‌است و شهرت آن بیش از هر چیز به این سبب است که ضحاک در آن به بند کشیده شده‌. حکایت چنین است که فریدون ،از شخصیت‌های اساطیری ایران، ضحاک را در آنجا در غاری به بند کشیده‌است و ضحاک آنجا زندانی‌است تا آخرالزمان.بر این باور فریدون دست های ضحاک را  در کوه دماوند با میخ گران بر کوه بسته است.فردوسی در بیتی،چنین به این واقعه اشاره کرده است:

بياورد ضحاك را چون نوند / به كوه دماوند كردش ببند

از دیگر روایت ها می توان به روایت آرش کمانگیر اشاره کرد که از فراز دماوند تیری انداخت تا مرز میان ایران و توران را تعیین کند. به دیگر باور دیو سپید در دماوند مسکن دارد و دخترش در صخره های آن زندگی می کند و سرگرم نخ ریسی است.

در مورد دلیل نام‌گذاری دماوند در فرهنگ معین آمده‌است: «دم (دمه، بخار) + آوند = دماوند؛ دارای دمه و دود و بخار (آتشفشان).

قله دماوند در فرهنگ کشور ایران مظهر پایداری و استواری است و یک نماد ملی است و تاکنون به عنوان یک اثر ملی ثبت شده و به روش‌های گوناگون از آن به عنوان یک نماد ملی یاد می‌شود.به طوری که این کوه، موضوع بسیاری از آثار هنری و تجسمی، برای خلق آثار توسط هنرمندان معروف و گمنام شده است و این جایگاه را هنوز حفظ کرده است؛ همچنین در مکان ها و موقعیت های گوناگون به عنوان نماد و سمبل استفاده شده است.

نخستين صعود مستند ايرانیان به قلۀ دماوند، درسال 1857 ميلادی انجام شد كه تيم سرهنگ محمد صادق‌خان قاجار، ارتفاع قله را 6613 ذرع تعيين كرد.

لازم به ذکر است مسیر شمال شرقی در تابستان 1363 از روستای کهرود از کف دره هراز تا پناهگاه تخت فریدون توسط تیمی از هیئت کوهنوردی استان کرمان(زنده یاد وحید کرمی،کمال شیخی،عباس سیدی نیا،حمید محمدی زاده و رسول زندی/سرپرست)برای اولین بار پیمایش شد و بعدا به عنوان مسیر کرمانی ها نام گذاری شد.

عملکرد تیم:

پیش از برنامه ی دماوند،باشگاه تصمیم گرفت تا برای اماده سازی اعضای تیم برنامه ی کوه هزار را تدارک ببیند.بدین ترتیب دوستان همنورد برای امادگی برای حضور در ارتفاع شبی را در دامنه های مرتفع کوه هزار سپری کردند و سپس صعودی به این قله که بام کرمان است داشتند.

17/4/97

پس از پایان یافتن فرایند ثبت نام برنامه ی دماوند،تاریخ حرکت از کرمان هفدهم تیرماه تعیین شد و دوستان همنورد ساعت 16 در محل قرار که سه راه ترمینال قدیم بود گرد هم امدند.لحظاتی به گفتگو و احوالپرسی از یاران قدیم گذشت تا اینکه اتوبوس VIP از راه رسید و همنوردان به امید اجرای برنامه ای شاد و موفقیت امیز سوار بر ان شدند.دوستانی هم در میانه راه از رفسنجان و یک نفر هم از تهران به جمع همدل و مهربان گروه اضافه شدند تا جمع بیست و دونفره ی برنامه تکمیل شود.

18/4/97

پیش از رسیدن به تهران، چشم همنوردان از دور به دماوند زیبا روشن شد که در کنار منظره ی طلوع خورشید جلوه ای بسیار زیبا یافته بود.راهمان را تا رودهن ادامه دادیم و انجا برای صرف صبحانه و خرید ملزومات ساعتی توقف کردیم.پس از صرف صبحانه راه جاده هراز را در پیش گرفتیم و بعد از تونل شماره هشت به دوراهی ناندل رسیدیم.کوله ها را از اتوبوس پیاده کردیم و سوار بر دو نیسان شدیم تا به سوی ناندل حرکت کنیم.پس از عبور از ناندل به ابتدای مسیر جبهه ی شمال شرقی رسیدیم و پس از قراردادن کوله هایمان در گونی انها را سوار بر قاطران کردیم تا به جانپناه تخت فریدون ببرند.قدم در مسیر گذاشتیم .از همان ابتدا جلوه ی زیبای شقایق ها که با سرسبزی مسیر و عبور اسب های وحشی همراه شده بود همنوردان را به وجد اورد و ترغیبشان می کرد که هر چند قدم برای گرفتن عکسی یادگاری با جلوه های زیبای خلقت توقف کنند.بی دلیل نیست که برخی این مسیر را زیباترین مسیر صعود به دماوند می دانند که گواه این مسئله خرمی و جاذبه های طبیعی بود که تا رسیدن به پناهگاه تخت فریدون ما را همراهی کرد.پس از گذشت چند ساعت کوهپیمایی سرانجام وقت غروب به جانپناه تخت فریدون رسیدیم.

داده های آماری روز اول برنامه :

محل و زمان استارت برنامه :گردنه سر ساعت 13

مختصات و ارتفاع نقطه شروع پیمایش: E:604215, N:3984160 به ارتفاع 2894 متر

مختصات و ارتفاع کمپ شب مانی اول : E:602262, N:3980811 به ارتفاع 4616 متر

طول مسیر و مدت زمان پیمایش روز اول: 5.2 کیلومتر به مدت 6  ساعت

شیب متوسط مسیر روز اول : 31.2درصد

شیب ماکزیمم مسیر روز اول :.53.1 درصد

19/4/97

این روز برای استراحت و هم هوایی تعیین شده بود.خوردن صبحانه بر فراز ابرها،گپ و گفت و شوخی و خنده با دوستان همدل،تفریحات سالم! و از همه مهمتر فراگیری تجربیات همنوردان پرسابقه خاطرات شیرین این روز را تا مدتها در ذهن همنوردان باقی خواهد گذاشت.دورهمی و گفت و شنودی که به قول یکی از دوستان کمتر مجال ان پیش می اید و باید غنیمت دانسته شود.در پایان این روز دوستان همنورد گرد هم امدند تا قبل از صعود به سخنان سرپرست گوش فرا دهند تا صعودی موفقیت امیز و بی خطر را تجربه کنند.

20/4/97

دو نفر از همنوردان همراه به دلایلی تصمیم به ماندن در جانپناه را گرفتند و تیم اماده و قدرتمند اماوند ساعت 4 و نیم بامداد پا در مسیر صعود و فتح قله دماوند گذاشت.از صحنه های بیاد ماندنی که الحق درس اراده را به انسان میداد،تلاش ستودنی چند نفر از همنوردان بود که به رغم خستگی و دشواری صعود ، با عزمی مثال زدنی راه قله را در پیش گرفته بودند و شعار خواستن توانستن است را به عمل تبدیل کرده بودند.در مسیر صعود به قله برای صرف صبحانه ای مختصر توقف کردیم.خوشبختانه بخت یارمان بود و هوا برای صعود بسیار مناسب بود.پس از گذر از شیب تند منطقه ی موسوم به "بام برفی" و چند دست به سنگ،اکنون قله ی 5671 متری دماوند در زیر گامهایمان است.همه بیست نفر به قله رسیدند.اشک شوق برخی همنوردان از عشق راستین ایشان به کوهستان حکایت دارد و همه،یک صدا سرود "ای ایران" را به امید رسیدن روزهای خوب برای ایران عزیز بر بلند ترین نقطه ان سر می دهیم باشد که ایرانمان رنگ ابادانی به خود ببیند و مردمانش دوباره از شادی بهره مند شوند.پس از درنگی کوتاه بر قله مجددا راه جانپناه را در پیش می گیریم و اینک جلوه ای دیگر از همیاری و کمک رسانی همنوردان به یکدیگر را شاهد هستیم که حقیقتا جای تقدیر و سپاس دارد.

داده های آماری روز دوم پیمایش برنامه :

شیب متوسط مسیر روز دوم پیمایش : 41 درصد

شیب ماکزیمم مسیر روز دوم پیمایش: 59.6 درصد

21/4/97

شادمان از صعود بام ایران زمین اینک وقت پایین امدن از دامنه های دماوند فرا رسیده است.هنگام وداع با دماوند زیباست...احساسی توامان از شادی و غم...راه فرود در پیش می گیریم تا مجددا در پایه کوه به نیسان ها برسیم.درانجا دوستِ سرپرست برنامه ی اقای مهرداد سلطانی تیم را به صرف هندوانه مهمان کرد تا خستگی راه  از تن همنوردان بیرون شود.مجددا بر نیسان سوار می شویم تا به اتوبوس برسیم. پس از طی طریقی طولانی شوخی و خنده در نیسان لذت خاص خود را دارد.پس از رسیدن به جاده هراز و سوار شدن بر اتوبوس راه لاریجان را در پیش گرفتیم و خستگی صعود را در اب گرم فرونشاندیم و عیش و نوشمان پس از صرف نهاری جانانه تکمیل شد. سوار بر اتوبوس، خرسند و خرمدل به سوی دیار کریمان روانه شدیم.

22/4/97

ساعت 10 روز 22 تیرماه به کرمان رسیدیم و با دوستان و اشنایان دیدار تازه کردیم.مرور خاطرات این صعود موفقیت امیز و سرشار از تجربه هن

وز برایمان زیبا و دلنشین است.در پایان لازم است بگوییم که جای تمام همنوردان عزیزی که دوست داشتند همراهی مان کنند ولی به دلایلی از این امر باز ماندند بسیار خالی بود و بدین وسیله با ارزوی بهترین ها برایشان به تمامی انها درود می فرستیم.

28/4/97

جشنی به مناسبت صعود به قله دماوند با همت دوستانمان از جمله اقای ابراهیمی بزرگوار ترتیب داده شد تا همنوردان دماوند دیدار تازه کنند و صعودشان را به قله مجددا جشن بگیرند.

داده  های آماری:

داده های آماری کل مسیر:

ارتفاع نقطه شروع پیمایش: 2894 متر

میزان افزایش ارتفاع از نقطه شروع:2716 متر

کل مسافت پیمایش شده:17 کیلومتر

شیب متوسط مسیر:36.1 درصد

شیب ماکزیمم مسیر:56.35 درصد

نفرات شرکت کننده:

بانوان مهری شیرنژاد،منصوره مسعودی نیا،مهری خسرویان،زهرا بیداریان و نداموسی نژاد.

اقایان رضا کاظمی زاده،محمدرضا کامیابی،سید محسن حسینی،حسن باغبان،مجید مارانی،سجاد رمضانی کریم،حمید دهقان،علیرضا شاهی،ارسلان عارفی،سامان بیگلری،حامد آدینه،اسد امیری،حسین منظری توکلی،حسین ابراهیمی،محسن سخی،مجید امیری مقدم و مهدی نمازیان.

سرپرست برنامه: اقای رضا کاظمی زاده

گزارش برنامه: مهدی نمازیان

داده های آماری: اسد امیری

پی نوشت:

این صعود تقدیم میشود:  به همه مادران ایران زمین

و  روح بزرگ زنده یاد علی محبی.