گروه کوهنوردی اماوند

"بنام همیشه همراه"

صعود قله فنی کول جنو

استان لرستان / اشترانکوه

تاریخ : 27 الی 30 /06/ 97                                        سرپرست : محسن دامغانی

زمانی که یک کوهنورد بزرگ به قله کوهی می رسد به این نتیجه می رسد که کوه را فتح نکرده بلکه خودش را فتح کرده است، برای توصیف یک چنین لحظه فراموش نشدنی کلمه یا جمله ای وجود ندارد " هرمان بول"

از زاگرس بگویم از لرستان

از مردمانی چون کوه استوار و قلبی از برگ گل لطیف تر

از عاشقانش یا از تیغه های زیبایش

از شصت خدا که تا بوده به سوی خدا بوده

از جانباختگانش که راهشان پررهرو و روحشان در آرامش باد..

هرچه بگویم کم گفتم

سعادتی بود که به دیار زاگرس رفتیم و شدیم مهمان کول جنو

چقدر زیبا بود و چقدر یاد گرفتیم..

و اما گزارش برنامه....

پس از مدتها برنامه ریزی و انجام تمرینات متعدد در ساعت 17 روز 27/06/97 با یک دستگاه اتوبوس VIP به همراه 20 نفر همنورد مهربان و همدل عازم دیار لرستان می شویم .ساعت 9 صبح وارد ازنا شده وپس از صرف صبحانه عازم روستای کمندان که مبدأ صعودمان است حرکت می کنیم .در ساعت 11 صبح در صفی واحد و متحد با نظمی مثال زدنی عازم پناهگاه کامران سلیمانی میشویم مسیر بسیار زیبا و فوق العاده است از طبیعت منطقه لذت وافری میبریم خوشبختانه در طول مسیر چشمه های آب به وفور یافت می شود.

سه تیغ قله ، تیغه ها و دیواره های کول جنو از دور نظاره گر تلاش ما بود و مارا به سوی خود می خواند .

آرام و پیوسته به حرکت خود ادامه داده و در ساعات 14:30 به پناهگاه رسیده و به سرعت چادرها را برپا کرده و در جمعی صمیمانه و دوست داشتنی ناهار خود را صرف می کنیم .

مناظر اطراف پناهگاه بسیار زیبا و دل انگیز است و لذت قرار گرفتن در این نقطه کوهستان را برایمان صدچندان کرده بود.

با غروب آفتاب و پس از صرف شام مهیای خواب شبانه می شویم.

ساعت حرکت را 6 صبح اعلام می کنم.

به درون کیسه خواب فرو میروم و به اتفاقات چند روز گذشته می اندیشم تمام کسانی که کول جنو را صعود کرده بودند مرا از این کار برحذر داشته و معتقد بودم که صعود با این تعداد نفرات بدون حادثه نخواهد بود.البته دلواپسی و نگرانیشان با توجه به اتفاق سال گذشته و جان باختن 9 نفر از کوهنوردان مشهدی قابل درک بود ولی به تمام نفراتم اطمینان و اعتقاد راسخ داشته و می دانستم که همنوردانم فعل خواستن را در شرایط سخت بهتر صرف می کنند. به وجودشان می بالم و به خودم افتخار می کنم که سرپرست تیمی اینچنین مهربان و بی نظیر هستم.

صبح روز بعد ساعت 6 در صفی متحد و یکپارچه پس از پشت سر گذاشتن شیبی ملایم در ساعت 7:20 دقیقه به ابتدای تیغه کول جنو می رسیم . مسیر بسیار زیبا و دل فریب بود زیباتر از آنچه که وصفش را شنیده بودیم.

تذکرات و توصیه های لازم را به نفرات داده و به دو دسته ده نفری تقسیم شده و پا در مسیر پر چالش و فنی  تیغه کول جنو می گذاریم.

با دقت و آرامش در نهایت احتیاط از سنگ ها ، تیغه ها و کراکس ها عبور می کنیم ، روحیه تیم بسیار پر انرژی و شاداب است ، چهره ها خندان و همینطور که با چالش ها و سنگ ها درگیر بودیم توأمان از زیبایی مسیر هم لذت می بریم . سرانجام در ساعت 9:30 دقیقه روز 29/06/97 با گام های استوار پا بر قله زیبای کول جنو می گذاریم دقایقی به شادباش و تبریک می گذرد و پس از آن  به صرف صبحانه و گرفتن عکس های بیشمار یادگاری که بی شک تا مدتها ازدیدنشان خاطره هایی بس شیرین در ذهنمان تداعی می گردد می پردازیم.

بعد از آن با آرامی گام در مسیر برگشت نهاده و فرود خودرا آغاز می کنیم، در بین راه به مسیری که کوهنوردان مشهدی سال گذشته گرفتار بهمن شده بودند برمی خوریم بسیار متأثر و ناراحت شده و برای شادی روحشان از خداوند منان آرزوی مغفرت و آمرزش داریم.

به شصت خدا می رسیم ، نمای تیغه و قله از اینجا بسیار زیبا و فریبنده است ، دوستان هنرمندانه عکس هایی از این قسمت مسیر گرفته وبعد از آن به سرعت راهی پناهگاه می شویم.

ساعت 13 وارد کمپ شده و پس از صرف ناهار و جمع آوری کوله ها راهی پایین دست می شویم ، در انتهای مسیر بارش باران پاییزی نشاط فوق العاده ای به ما بخشید ، در روستای کمندان اتوبوس منتظر ما بود راهی ازنا شده و با هماهنگی های انجام گرفته شب را در خانه کوهنوردان ازنا اسکان گزیدیم و صبح روز بعد عازم دیار کریمان شدیم.

پس از مسافرتی طولانی ساعت 20 روز 30/06/97 چراغهای شهر کرمان نقطه پایانی بر این صعود بیاد ماندنی بود.

سرپرست برنامه

این صعود تقدیم می شود به روح بلند همنوردان مشهدی که سال گذشته گرفتار بهمن شده ودر دامان کول جنو جاودانه شدند.

در پایان گزارش از تمامی همنوردانم که در این صعود یار و یاورم بودند نهایت سپاسگزاری خود را اعلام می دارم.

اعضای شرکت کننده :

بانوان : سیما نورالهی،سارا سمیعی ، فاطمه خوزستانی ، لاله سلجوقی ، عالیه ابراهیمی و فرزانه کامیابی

آقایان : رضا کاظمی زاده ، هادی موسی نژاد ، اسد امیری ، ارسلان عارفی ، حسام آرامش،عباس جمشیدی ، امین ایرانمنش ، احمدرضا جعفری ، حامد آدینه ، علی اصغر ناظمی ، رامین ابراهیمی ، معین سعید و سامان بیگلری

مهمان : مهرداد سلطانی از زنجان

راهنما : هادی حاجیوند

به امید فردایی بهتر برای خانواده بزرگ اماوند.